Příprava rozpočtů, metody
Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů
Cíle a funkce rozpočtů
Rozpočetnictví – sestavení a vyhodnocování rozpočtů
Rozpočet – základním úkolem rozpočtu je v peněžním vyjádření kvantifikovat vývoj hodnotových veličin (nákladů, výnosů, zisku, aktiv, závazků, příjmů a výdajů)
· Pro stanovené období
· Pro stanovený objem a strukturu činnosti
· Při předpokládaných změnách podmínek v procesu tvorby výkonů a v procesu prodeje výkonů zákazníkům
Podnikový rozpočet – zastřešení dílčích rozpočtů; kvantifikuje očekávaný budoucí hospodářský výsledek v rozpočtové výsledovce, změnu peněžních toků v rozpočtu peněžních toků a finanční pozice v rozpočtové rozvaze
Základní cíle sestavení rozpočtu
· Sestavení podnikového rozpočtu, který je nástrojem realizace cílů podniku jako celku
· Dezagregace cílů podnikového rozpočtu na dílčí cíle a úkoly středisek
Základní funkce rozpočtu
Funkce plánovací – rozpočet stanovuje cíle ve vývoji hodnotových veličin v daném období v návaznosti na strategické (dlouhodobé) cíle; dlouhodobé plány a rozpočty – realizují nejdůležitější změny v podnikatelském procesu (zásadní změny v nabídce finálních výkonů, změny struktury zákazníků, budování nové distribuční sítě…); krátkodobé rozpočty – zajišťují realizaci dlouhodobých rozpočtů
Funkce koordinační – rozpočet koordinuje činnost středisek uvnitř podniku v návaznosti na vymezení jejich pravomoci a odpovědnosti organizační a ekonomickou strukturou podniku; kvalita sestaveného rozpočtu velmi závisí na způsobu komunikace řídících pracovníků, na koordinaci jejich rozhodování.
Funkce motivační – rozpočet motivuje řídící pracovníky středisek k dosažení dílčích úkolů v souladu s cíli podniku jako celku
Funkce kontrolní – rozpočet je nástrojem kontroly skutečného vývoje hodnotových veličin v porovnání s jejich výší stanovenou rozpočtem.
Funkce měření výkonnosti – rozpočet umožňuje měřit výsledek činnosti středisek (řídících pracovníků)
Proces a etapy sestavování rozpočtu
Krátkodobé rozpočty – každý rok (12 měsíců, nebo na 13 čtyřtýdenních období)
Klouzavé rozpočtování – plán na první tři měsíce a další tři čtvrtletí; dle výsledků prvního čtvrtletí upravovány plány dalších čtvrtletí…; při měření výsledku činnosti ve sledovaném období se vychází z aktualizovaných cílů a průběžně upřesňovaných rozpočtů.
Základním obdobím pro hodnocení výsledku činnosti ve vždy jeden měsíc, popř. čtyři týdny.
Proces sestavování rozpočtu
Sestavením rozpočtu jsou pověřeni pracovníci útvaru controllingu, kteří pomáhají zodpovědným řídícím pracovníkům středisek s přípravou jejich rozpočtů. Pracovníci controllingu neurčují obsah rozpočtů, nýbrž poskytují poradenství a administrativní služby pro řídící pracovníky středisek.
Základní etapy sestavování rozpočtové výsledovky
· Konkrétní vymezení rozpočtové politiky podniku a základních směrů vývoje jeho činnosti (na základě jednání odpovědných řídících pracovníků při sestavení rozpočtu)
· Vymezení faktorů, které omezují výkonnost podniku
· Příprava rozpočtu výnosů z prodeje
· Stanovení základní struktury rozpočtu nákladů v rozpočtové výsledovce
· První (výchozí) etapa přípravy rozpočtů středisek
· Projednání návrhu rozpočtu střediska s hierarchicky vyšším stupněm řízení
· Koordinace a přepracování rozpočtů středisek, jejich přijetí
· Sestavení a schválení podnikového rozpočtu a finální schválení rozpočtů středisek
Stanovení základní struktury nákladů v rozpočtové výsledovce
Základem je členění nákladů na variabilní a fixní a tzv. stupňovité členění fixních nákladů.
Fixní náklady je nutno rozlišit na:
· Fixní náklady výkonu
· Fixní náklady útvaru
· Fixní náklady skupiny útvarů (např. závodu)
· Fixní náklady správy a řízení (včetně strategických nákladů na výzkum a vývoj a na strategický marketing)
Struktura členění nákladů
VÝNOSY Z PRODEJE VÝKONŮ (výrobků a služeb)
- variabilní náklady prodaných výkonů
----------------------------------------------------------------------
Marže I (marže po úhradě variabilních nákladů
- fixní náklady výkonu
----------------------------------------------------------------------
Marže II (marže výkonu)
- fixní náklady skupiny výkonů
----------------------------------------------------------------------
Marže III
- fixní náklady vnitropodnikových útvarů
----------------------------------------------------------------------
Marže IV
- společné fixní náklady podniku
----------------------------------------------------------------------
ZISK PODNIKU
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příklad
Firma Homér vyrábí tři druhy výrobků ve třech výrobních útvarech: cukrovinky, masové konzervy a těstoviny. Divize těstovin vykazuje dlouhodobě ztrátu a vedení uvažuje o jejím uzavření. V následující tabulce je uvedena výsledovka za jednotlivé divize za rok 2005.
Položka |
Cukrovinky tis. Kč |
Konzervy tis. Kč |
Těstoviny tis. Kč |
Celkem tis. Kč |
Výnosy z prodeje |
1 000 |
400 |
200 |
1 600 |
Přímý materiál |
330 |
160 |
100 |
590 |
Přímé mzdy |
90 |
40 |
20 |
150 |
Výrobní režie |
108 |
48 |
24 |
180 |
Reklama |
50 |
30 |
20 |
100 |
Provize |
50 |
40 |
20 |
110 |
Ostatní prodejní náklady |
30 |
20 |
10 |
60 |
Licence |
50 |
20 |
15 |
85 |
Společné správní náklady |
60 |
25 |
15 |
100 |
Zisk |
232 |
17 |
- 24 |
225 |
Finanční ředitel Slavíček dostal za úkol zjistit, jaký dopad bude mít zrušení divize těstovin na hospodářskou situaci firmy. Provedl proto podrobnou analýzu nákladů, ze které vyplynuly následující skutečnosti:
· Výrobní režii lze rozdělit na fixní a variabilní složku. Celková výše fixní a variabilní výrobní režie podle jednotlivých divizí v roce 2005 je následující:
Útvar |
Celkové variabilní režijní náklady (Kč) |
Celkové fixní režijní náklady (Kč) |
Cukrovinky |
32 000 |
76 000 |
Konzervy |
15 000 |
33 000 |
Těstoviny |
8 000 |
16 000 |
· Náklady na reklamu zahrnují náklady na prezentaci celého podniku a dále náklady spojené s propagací pouze konkrétních skupin výrobků (vzorky, ochutnávky). Náklady na propagaci konkrétních výrobků je možno přiřadit jednotlivým divizím přímo, společné reklamní náklady alokovat podle výnosů. Výše nákladů v roce 2005 je uvedena v následující tabulce:
Útvar |
Náklady na reklamu konkrétní skupiny výkonů (Kč) |
Podíl společných nákladů na reklamu (Kč) |
Celkem |
Cukrovinky |
13 000 |
37 500 |
50 500 |
Konzervy |
15 000 |
15 000 |
30 000 |
Těstoviny |
12 000 |
7 500 |
19 500 |
Celkem |
40 000 |
60 000 |
100 000 |
Alokace společných nákladů na reklamu ve výši 60 000 Kč:
% režijní přirážky => 60 000 / 1 600 000 x 100 = 3,75%
Podíl připadající na cukrovinky => 3,75% x 1 000 000 = 37 500 Kč
Podíl připadající na konzervy => 3,75% x 400 000 = 15 000 Kč
Podíl připadající na těstoviny => 3,75% x 200 000 = 7 500 Kč
· Položka provize představuje provize zaplacené dealerům z realizovaného prodeje
· Ostatní prodejní náklady zahrnují jednak náklady na obaly, jednak režijní náklady útvaru prodej ve výši 40 000 Kč a alokují se mezi jednotlivé divize podle výnosů. Údaje za rok 2005 jsou uvedeny v následující tabulce.
Útvar |
Náklady na obaly (Kč) |
Prodejní režijní náklady (Kč) |
Celkem |
Cukrovinky |
5 000 |
25 000 |
30 000 |
Konzervy |
10 000 |
10 000 |
20 000 |
Těstoviny |
5 000 |
5 000 |
10 000 |
Celkem |
20 000 |
40 000 |
60 000 |
Alokace společných prodejních režijních nákladů ve výši 40 000 Kč.
% režijní přirážky => 40 000 / 1 600 000 x 100 = 2,50%
Cukrovinky => 2,50% x 1 000 000 = 25 000
Konzervy => 2,50% x 400 000 = 10 000
Těstoviny => 2,50% x 200 000 = 5 000
· Licence zahrnují licenční poplatky na výrobu jednotlivých výrobků
· Správní náklady se alokují mezi jednotlivé divize podle různých vztahových veličin.
Sestavení nové výsledovky s rozlišením nákladů na variabilní a fixní.
Rozpočtová výsledovka v tis. Kč
Položka |
Cukrovinky |
Konzervy |
Těstoviny |
Celkem |
Výnosy z prodeje |
1 000 |
400 |
200 |
1 600 |
Přímý materiál |
330 |
160 |
100 |
590 |
Přímé mzdy |
90 |
40 |
20 |
150 |
Výrobní režie variabilní |
32 |
15 |
8 |
55 |
Reklama variabilní |
13 |
15 |
12 |
40 |
Provize dealerům |
50 |
40 |
20 |
110 |
Ostatní prodejní náklady variabilní |
5 |
10 |
5 |
20 |
Variabilní náklady celkem |
520 |
280 |
165 |
965 |
Marže I (výnosy z prodeje – VN) |
480 |
120 |
35 |
635 |
Výrobní režie fixní |
76 |
33 |
16 |
125 |
Licence |
50 |
20 |
15 |
85 |
Celkové náklady skupiny výrobků |
646 |
333 |
196 |
1 175 |
Marže II (Výnosy – celkové náklady) |
354 |
67 |
4 |
425 |
Reklama – společné náklady |
|
|
|
60 |
Ostatní prodejní náklady – společné |
|
|
|
40 |
Správní náklady – společné |
|
|
|
100 |
Zisk |
|
|
|
225 |
V případě, že se nerozlišují fixní a variabilní náklady, vykazuje divize Těstoviny ztrátu ve výši 24 000 Kč. Zrušením této divize však nedojde ke zvýšení zisku podniku, neboť analýzou fixních a variabilních nákladů se zjistilo, že divize přispívá na úhradu společných režijních nákladů celého podniku ve výši 4 000 Kč.
Rozpočty režijních nákladů středisek
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
zpět na 12. Manažerské účetnictví – rozpočty, ceny