Cena a hlavní faktory, které ji ovlivňují

Cena a faktory na ni působící:

  • Cena vyjadřuje hodnotu zboží v penězích, stanovuje ji obchodník a  výrobce
  • Cena je částka, za kterou se prodává zboží
  • Může nebo nemusí vyjadřovat hodnotu zboží
  • Používají ji všechny podnikatelské subjekty a je nezbytná pro jejich existenci
  • Určuje podíl firmy na trhu (monopol – konkurence)

 

Hlavní faktory ovlivňující cenu

  • Nabídka, poptávka
  • Náklady
  • Množstevní cena (rabaty)
  • Cena zastupitelného zboží (konkurence)
  • Cena doplňkového zboží (např. videokazety u videa)
  • Kvalita
  • Ostatní podmínky při prodeji – místo prodeje, doba prodeje, vybavenost prodejny, sezónní vlivy
  • Pohotovost při placení
  • Vztah k zákazníkovi (diferenciace ceny pro studenty, důchodce…)
  • Přechod některých činností na odběratele (reklama, balení)

 

Význam ceny

  • Slaďuje nabídku a poptávku
  • Alokační význam (umístění kapitálu do odvětví, která jsou progresivní)
  • Ovlivňuje sumu příjmů, kterou hodlá domácnost obětovat
  • Stanovení ceny je důležité pro existenci firmy

 

Druhy cen

  • Pořizovací cena
  • Reprodukční pořizovací cena
  • Cena na bázi vlastních nákladů
  • Reálná hodnota

 

 

zpět na 3. Výnosové a nákladové souvislosti tvorby hospodářského výsledku podniku. Tvorba a regulace cen. Náklady, způsoby členění nákladů, kalkulace nákladů.

zpět na úvodní stránku