
Plánování tržeb
Plán tržeb stanoví:
- Předpokládané objemy prodejů (v naturálních jednotkách)
- Příjmy z prodejů v Kč za období
- Většinou podle jednotlivých výrobků a skupin zákazníků (odběratelů)
Plán tržeb vychází z marketingového průzkumu trhu
- Poptávka (poptávková funkce) – objem prodejů x předpokládaná prodejní cena = předpokládané tržby v peněžních jednotkách
- V úvahu se bere chování odběratelů (sezónní výkyvy), prodeje v minulých letech
- Vypočtené tržby se porovnají s plánovanými náklady a zjistí se, zda bylo dosaženo předpokládaného zisku (bod zvratu)
- Spojením plánu tržeb, nákladů a zisku dostáváme roční plán zisku a ztráty – plánovou výsledovku
- Pokud plán nezajišťuje splnění stanovených cílů (výše zisku pro akcionáře, rentabilita vloženého kapitálu…), hledáme cestu ke zvýšení prodejů nebo ke snížení nákladů
- SWOT analýza (silné, slabé stránky, příležitosti, hrozby) zkoumá: výrobky, výrobu, marketing, finance, řízení a organizaci podniku, konkurenci, sociální a politické faktory