Tržby a jejich ovlivňování
Výnosy podniku jsou peněžní částky, které podnik „získal“ z veškerých svých činností za určité účetní období bez ohledu na to, zda v tomto období došlo k jejich inkasu. Hlavními výnosy výrobního podniku jsou tržby za prodej vlastních výrobků a služeb, u obchodního podniku tzv. obchodní rozpětí, tj. rozdíl mezi prodejní a kupní cenou, u bankovního podniku rozdíl mezi úroky, které banka získá za poskytnuté úvěry, a úroky, které zaplatí za vklady.
Výnosy podniku tvoří:
- Provozní výnosy – z provozní činnosti, tržby za prodej
- Finanční výnosy – z finančních investic…
- Mimořádné výnosy – získané mimořádné, např. prodejem odepsaných strojů
Tržby
- Rozhodující složka výnosů a hlavní finanční zdroj podniku
- Tržby z prodeje vyrobených výrobků a poskytnutých služeb, z prodeje nakupovaného zboží a zásob, tržby za prodané patenty a licence…
- Podnik může zvyšovat své tržby zvyšováním prodeje a cen (pokud mu to trh dovolí) dosavadních výrobků, zvyšováním jejich kvality a technické úrovně, zaváděním nových výrobků, zlepšováním servisu, účinnou reklamou…
Utváření cen
- Utváření cen ovlivňuje typ trhu
- Dokonale konkurenční trh
- Monopolní trh
Dokonale konkurenční trh
- Cena je nezávislá na množství výrobků nabízeného jednotlivými výrobci
- Pro jednotlivý podnik je cena vnějším parametrem, který svým objemem výroby nedokáže ovlivnit
- Tržby rostou s růstem prodaného množství, optimalizace tržeb nemá smysl. Poptávková křivka tvoří rovnoběžku s vodorovnou osou ve výši ceny
- Marginální tržby se rovnají ceně
- Čím větší objem produkce podnik prodá, tím vyšší má tržby
- V dokonalé konkurenci tedy podnik zvyšuje své tržby vyšší produkcí výrobku
- Pokud náklady napřed klesají a pak rostou (U-křivka), pak bude podnik vyrábět takový objem produkce, při kterém dosáhne maximálního zisku a nikoli maximálních tržeb.
Monopolní trh
- Cena je proměnnou veličinou závislou na množství prodaných výrobků, která s růstem množství neustále klesá
- Monopol představuje produkci celého odvětví, tj. poptávková křivka má obecný tvar
- Toho, že se cena mění s prodávaným množstvím, může monopol využít a přímo ji stanovit nebo ji ovlivnit prodávaným množstvím
- Monopol postupně určuje cenu a množství tak, aby dosáhl maximálního zisku
- Maximálního zisku je dosaženo při objemu, kterém se mezní (marginální) náklady rovnají mezním (marginálním) tržbám
- Při tomto objemu produkce je mezní cena vyšší, než by byla za dokonalé konkurence, a monopol dosahuje mimořádný zisk
- Podnik, který se snaží o monopolní postavení, často snižuje ceny a vzdává se mimořádného zisku, aby zlikvidoval své konkurenty