I - MOTO
Firma Moto šije autopotahy. Údaje o nákladech jsou uvedeny v následujících tabulkách:
Variabilní náklady na 1 ks
Položka |
Variabilní náklady (Kč) |
Přímý materiál |
400 |
Přímé mzdy |
300 |
Ostatní variabilní náklady |
150 |
Celkem |
850 |
Fixní náklady
Středisko |
Fixní náklady (Kč) |
Výroba |
2 500 000 |
Prodej |
4 000 000 |
Správa |
1 500 000 |
Celkem |
8 000 000 |
Prodejní cena je 1 250 Kč, plánovaný prodej v letošním roce je 25 000 ks.
1) Spočítejte plánovaný zisk společnosti a bod zvratu společnosti.
ŘEŠENÍ:
25 000 x (1 250 – 850) – 8 000 000 = 2 000 000 Kč
2) Pokud vedení společnosti předpokládá, že minimální úroveň zisku, která je potřeba pro
rozvoj společnosti je 500 000, vyčíslete analýzu citlivosti pro
a) objem
b) prodejní cenu
c) variabilní náklady
d) fixní náklady
ŘEŠENÍ:
Nejprve je třeba vygenerovat vzorec pro výpočet zisku:
Zisk = počet ks x (prodejní cena – variabilní náklady) – fixní náklady
a) objem = změna v počtu ks => Q
500 000 = Q x (1 250 – 850) – 8 000 000
400Q = 8 500 000
Q = 21 250
Absolutní změna v objemu => 25 000 – 21 250 = 3 750 ks
Relativní změna v objemu => 3 750 / 25 000 = 15 %
Závěr:
15 %ní pokles v prodeji vyvolá snížení zisku o 1 500 000 Kč.
b)prodejní cena =>P
500 000 = 25 000 x(P – 850) – 8 000 000
8 500 000 = 25 000P – 21 250 000
29 750 000 = 25 000P
P = 1 190
Absolutní změna v prodejní ceně => 1 250 – 1 190 = 60 Kč
Relativní změna v prodejní ceně => 60 / 1 250 = 4,8 %
Závěr:
4,8 %ní pokles v prodejní ceně vyvolá snížení zisku o 1 500 000 Kč.
c) variabilní náklady = VN
500 000 = 25 000 x (1 250 – VN) – 8 000 000
500 000 = 23 250 000 – 25 000VN
25 000VN = 22 750 000
VN = 910
Absolutní změna variabilních nákladů => 910 – 850 = 60 Kč
Relativní změna v objemu => 60 / 850 = 7,06 %
Závěr:
7,06 %ní nárůst variabilních nákladů vyvolá snížení zisku o 1 500 000 Kč.
d) fixní náklady = FN
500 000 = 25 000 x (1250 – 850) - FN
FN = 9 500 000
Absolutní změna v objemu => 9 500 000 – 8 000 000 = 1 500 000 Kč
Relativní změna v objemu =>1 500 000 / 8 000 000 = 18,75 %
Závěr:
18,75 %ní nárůst fixních nákladů vyvolá snížení zisku o 1 500 000 Kč.
Nejcitlivější je cena.
3) Vedení podniku předpokládá v následujícím roce prodej 30 000 ks. Zároveň bude muset
zvýšit náklady na reklamu. Jaká je maximální výše nákladů na reklamu, aby podnik dosáhl
stejnou rentabilitu výnosů z prodeje jako v letošním roce?
ŘEŠENÍ:
Nejprve si vypočítáme rentabilitu výnosů: zisk/ výnosy => 2 000 000 / 1 250 x 25 000 = 0,064 = 6,4 %
Dále si vypočítáme kalkulovaný zisk při rentabilitě 6,4% =>
Zisk/ (1 250 x 30 000) = 0,064
Zisk = 0,064 x 37 500 000
Zisk = 2 400 000
Nyní můžeme vypočítat možné maximální náklady na reklamu ze vzorce:
2 400 000 = 37 500 000 – 30 000 x 850 – 8 000 000 – reklama
Reklama = 37 500 000 – 25 500 000 – 8 000 000 – 2 400 000 => 1 600 000 Kč
Náklady na reklamu mohou vzrůst o 1 600 000 Kč.